Skip to content

Blogg om Digital Markedsføring / HR

Kom i gang med Google Analytics konto

Hvis du har lest mitt forrige blogginnlegg nevner jeg 10 gratis verktøy du kan bruke som innholdsmarkedsfører. En av de ti tingene er Google Analytics, men du trenger nødvendigvis ikke å være markedsfører for å bruke dette verktøyet. Det kan brukes til så mangt, og jeg for eksempel bruker det på denne bloggen. Dette er et verktøy som gir deg oversikt og data som blant annet viser hva brukere gjør på nettsiden din. Blogger du som meg kan det gi deg et større bilde på hvilke temaer lesere titter mest innom. Disse dataene kan jeg dermed bruke for å forbedre min blogg. Lettere sagt er dette data og informasjon jeg kan bruke som et beslutningsgrunnlag for å ta en avgjørelse. 

Dette innlegget skal dermed forklare deg hvordan du kan opprette din egen Google Analytics konto, hvordan du kan koble den til din egen nettside og hvorfor du bør ha en Google Analytics konto til din nettside.

Opprett en Google Analytics konto

Gå inn på Google.com/analytics og trykk på knappen «start for free». Deretter logger du inn med en Google-konto du eier fra før eller opprett en ny. 

Kontonavn kan være navnet på organisasjonen din, men trenger nødvendigvis ikke være det, men navnet bør være gjenkjennelig i forhold til nettstedet. 

Neste steg er å konfigurere et område i kontoen din. Dette område representerer nettsiden din og vil bli samlingspunktet for dataene dine. 

I utgangspunktet kan du konfigurere kontoen din på to måter. Universal Analytics og Google Analytics 4-områder. Universal Analytics (UA) omfatter ulike treff som sidetreff, hendelsestreff, netthandelstreff og sosiale interaksjonstreff. På en annen side er Google Analytics 4-områder hendelsesbasert der prinsippet er at alle interaksjoner kan registreres som hendelser. Så ut ifra egen nettside må det konfigureres når du fyller inn områdedetaljer. 

Hvis du kun vil ha Google Analytics 4-områder trenger du ikke endre noe og trykker dermed neste. Om du da for eksempel trenger en UA kode til blant annet Tag Manager gå inn på «avanserte innstillinger» over «neste» knappen. Her kan du velge om du vil opprette både en Universal Google Analytics og Google Analytics 4-område, eller kun Universal Analytics. 

Videre vil det komme opp et valg til å konfigurere informasjon om bedriften din. Her kan du få en mer skreddersydd opplevelse ved å angi informasjon over egen bedrift og hva du planlegger å måle. Dette kan hjelpe deg med å opprette filtrerte perspektiver for dataen din.

Når du har fullført disse trinnene har du opprettet en konto og du må velge hvilke plattformer du ønsker å måle. Om du har fler plattformer kan du enkeltvis legge til dette på et senere tidspunkt. 

Det kan ta noen dager før du ser noe aktivitet dukke opp på din Google Analytics. 

Tips: nettstedadresse bør endres fra HTTP til HTTPS om du har SSL sikkerhetssertifikat. Dette på grunn av at siden 2018 har Google begynt å «straffe» nettsider som ikke har tilstrekkelig sikkerhet eller da et SSL-sertifikat. De vil bli merket som usikre og få dårligere resultater i Google-søk. 

Installere Google Analytics på nettsiden din

For å legge til Google Analytics til nettsiden din går du inn på innstillinger –> sporingsinfo -> sporingskode og deretter vil en kode dukke opp. Her finner du også UA-koden din. Sporingskoden kopierer du og deretter limer du denne inn som første element i <HEAD> taggen på hver nettside du ønsker å spore. 

Det kan selvfølgelig også være andre måter å installere sporings koden på nettsiden din. Dette vil variere ut ifra hvilke plattformer du bruker. Om du har en utvikler som har hjulpet deg med opprettelsen av nettsiden, kan det være lurt å spørre dem om hjelp. 

Hvorfor du trenger Google Analytics

Med Google Analytics kan du kartlegge hvem som besøker siden din. Du kan sortere ulike kategorier som for eksempel menn og kvinner, aldersintervaller, interesser og geografisk plassering om ønskelig. Dette kan hjelpe med å finne et bedre perspektiv på hva som fungerer og ikke. Det kan bli enklere å finne målgruppe og hvor i landet de mest lønnsomme kundene befinner seg. 

Du kan også finne ut av kanaler og enheter som frembringer mest besøk på nettsiden din. Det kan dermed bli enklere å se om det du markedsfører på Facebook, Instagram og andre plattformer funker. Du kan også spore trafikk ved å benytte UTM-tagging i URL-en helt ned til kampanjer, målgrupper, annonser og budskapsnivå. Det kan derfor hjelpe med verdifull informasjon om hvilke markedsaktiviteter som er lønnsomme. Strategisk kan det forbedre bruken av budsjett og ressurser mellom kanaler og innhold. 

Du kan også bruke det for å forstå mer av hvordan brukere navigerer seg rundt nettsiden din. Du kan se hvilke sider og kategorier som er mest besøk på, også i løpet av en gitt tidsperiode. Du kan se hvor lang tid i snitt som brukes på hver side og hvor mange som klikker seg videre på siden eller blar helt ned på hver side. 

Noe av det viktigste med Google Analytics er funksjonen for å måle konverteringer. Enklere forklart er det en relevant predefiner utføring som teller fra noen gjør noe inne på nettsiden din. Handlinger er uavhengig av betalte eller organiske aktiviteter, og kan enkelt filtreres for å finne kilden som har bidratt til konvertering.  

Det kan også settes om en egendefinert målsetting for å kunne måle hva som er viktig for deg og din bedrift. Du kan lettere finnes ut av hvor eventuelle brukere faller av ved for eksempel salg, og deretter igangsette tiltak for forbedring.  

Til slutt gir det også et bedre forståelsesgrunnlag av informasjon for å kunne ta gode strategiske valg. Du kan forstå bedre av hvem som besøker nettsiden, hvilken kilde de kommer fra, hva slags innhold som gir bedre utfall, og hva slags kampanjer, målgrupper og annonsebudskap som er mest lønnsomme. 

Sluttord

Om du eier en bedrift, nettside eller blogg er det viktig med innsikt, tall og data. Google Analytics kan hjelpe deg med akkurat dette og du vil kunne få innsikten du trenger. Du får bedre, og helt annen type, oversikt over nettsiden din, noe som ikke er mulig uten et analyseverktøy. For min blogg kan jeg bruke det til å samle informasjon over hva som fungerer eller ikke. Jeg anbefaler deg derfor på det sterkeste å benytte deg av dette verktøyet og best av alt så er det gratis. 

Se gjerne Google Analytics: First Steps for mer informasjon over hvordan å bruke Google Analytics kontoen din. 

Kilder:

https://support.google.com/analytics/answer/1008015?hl=no

https://support.google.com/analytics/answer/9964640?hl=no

https://www.benzin.no/artikler/nettside/ssl-sertifikat-sikkerhet/?gclid=CjwKCAjwnPOEBhA0EiwA609ReRo3AATSbOPR5bd8MfJ10nfTh7wnAJR-rokIX9QMtcC-_Z9h5xs9hhoCnpgQAvD_BwE

https://www.coretrek.no/aktuelt/fagstoff/fem-grunner-til-hvorfor-du-burde-bruke-google-analytics

https://www.moenco.no/blog/hvordan-opprette-google-analytics-konto

No comments yet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Comments (0)