Skip to content

Blogg om Digital Markedsføring / HR

10 gratis Google verktøy innholdsmarkedsførere bør bruke

Skjermdump fra Google.com

Om du anser deg selv som en profesjonell innholdsmarkedsfører, er det stor sannsynlighet for at du allerede bruker disse Google verktøyene for å gjøre det litt enklere for deg selv. Utenom erfaring og tidligere resultater er det fortsatt viktig å huske at det alltid finnes nye metoder å øke ytelsen på. Hjelpemidler som sosiale medier, søkeordverktøy og Googles egen søkeordplanlegger er verktøy som kan hjelpe for å finpusse søkeordet ditt. De kan også ha stor innvirkning på din suksess som innholdsmarkedsfører. 

Mange anser ikke google som noe annet enn en søkemotor. For selv om det er ønskelig å ha sitt eget nettsted på toppen av søket, må prosessen for å nå målet ikke ignoreres. Her kommer dermed innholdsmarkedsføring inn, og verktøyene og strategiene du bruker vil ha en stor innvirkning på sluttresultatet. Om du så har mye erfaring fra før av eller er helt fersk fra skolebenken, vil dette innlegget kanskje endre tilnærmingen din. Artikkelen skal derfor se nærmere på disse 10 Google verktøyene du som innholdsmarkedsfører kan bruke, og selv om kanskje ikke alle passer markedsføringsstrategien du bruker er jeg sikker på at en eller to kan endre tilnærmingen din til det bedre. 

1. Google AdWords: Keyword Planner

Om du leter etter et verktøy som målrettet finner de beste søkeordene for virksomheten din er Google Keyword Planner en av de beste måtene å utføre søkeordforskning på. Det er mye å like med dette verktøyet, spesielt at det er så lettvint å ta i bruk. Som innholdsmarkedsfører bør du alltid prøve å finne de beste nøkkelordene som kan gi et lite løft til nettstedet ditt eller bloggen. Det beste forslaget når du skal bruke dette søkeordverktøyet er å eksperimentere, eksperimentere og eksperimentere litt til. Desto flere søk du kjører, jo bedre forståelse får du til dette verktøyet, og det gir deg også en bedre ide om hvilke søkeord som passer best til ditt nettsted. For selv om Google Keyword Planner kan virke som et simpelt verktøy, gjør det alt riktig for å hjelpe innholdsmarkedsførere å avdekke nøkkelord som kan forbedre bunnlinjen. 

Et alternativt tips er Ubersuggest fra Neil Patel. 

2. Google Analytics

Hvis du er en innholdsmarkedsfører og fortsatt ikke har fastslått hvilke mål du skal ha for strategien din, er det kanskje på tide å ta et skritt tilbake og vurdere situasjonen din på nytt. Om du på den andre siden har satt deg noen mål er det en sjanse for at mange av dem er basert på søkemotorresultater og relatert statistikk. Det er da på tide å bli kjent med det indre arbeidet i Google Analytics. Alle individer bruker Google Analytics på ulik måte, men det er fortsatt et par ting du må huske på hvis du er profesjonelt ansvarlig for innholdsmarkedsføring. 

Til å starte med kan du bruke dette verktøyet for å få et oversiktsbilde av ytelsen din over en bestemt periode. Dette vil kunne gi deg et klart bilde om du er på rett spor for å oppnå målene dine. 

Skjermdump fra egen Google Analytics side

Om du rykker deg videre vil du kunne grave dypere og du vil kunne se hva som funker eller ikke. Du vil kunne få større innblikk i hvilke temaer som funker, om selve innholdet du skriver, og om lesere blir igjen på siden din og finner det interessant nok. Desto mer du bruker Google Analytics, desto lettere er det å kunne sette søkelys på data som har mer verdi for din nettside. 

3. Google Search Console 

På samme måte du bruker Google Analytics, er heller ikke bruken av Google Search Console bortkaster tid. Det er svært mye å lære av Google Search Console, og så fort du er i gang kan du finne deg selv tilbringe masse tid med å bla gjennom data. 

I tillegg til å gjennomgå nettstedets generelle standard, finnes det flere ting du kan utføre med dette verktøyet. For eksempel lar det deg raskt analysere resultatene dine på Google søk. Ved hjelp av posisjonsboksen kan du enkelt finne ut om hvordan søkeordene dine presterer, og det viser deg også gjennomsnittlig posisjon for alle søkeordene som vises i Google søk. Selv om du kun bruker det til å spore noen viktige beregninger, er det vel verdt i det lange løp, og det anbefales at innholdsmarkedsførere blir kjent med alt Google Search kan gjøre for dem. 

4. Google Trends

Ingen kan avvise det faktum at en søkemotors ordregister har hundrevis av søkeord som kan relateres til din bedrift. Til tross for dette er det ikke alltid godt nok når det kommer til å skape overbevisende innhold. Med andre ord trengs det en annen måte å gjennomføre søkeord på. Av denne grunn kan det lønne seg å sjekke Google Trends når en er i tankeprosessen av hva en skal skrive om. Med dette verktøyet kan en utforske ethvert tema som er populært. En kan også se hvilke artikler som er populære nå for å se om noen av disse passer med din bedrift og din eventuelle vinkling av den aktuelle saken. 

Et eksempel kan være det neste verdensmesterskapet i fotball, og tenke over hvilke måter du kan knytte bloggen din til dette. Du kan for eksempel skrive et blogginnlegg med overskriften «hvordan verdensmesterskapet bruker markedsføring for å få visninger». Denne tittelen kan gi deg målrettet informasjon til ditt publikum, og samtidig utnytter du kraften til et populært emne. Det trengs hverken mye erfaring eller mye tid for å ta i bruk dette verktøyet. Det enkleste er å skrive inn emnet ditt og la Google jobbe for deg. 

Skjermdump fra Google Trends

5. Google Sheets

Innholdsmarkedsførere trenger et system for opptak og sporing av data. Det kan også være at du vil dele denne informasjonen med andre kollegaer. Google Sheets er en av de enkleste og mest effektive måtene å registrere data, spore endringer og samarbeide med andre på. Du kan også bruke Google Sheets til å lage pivottabeller og sortere data. Så lenge du er komfortabel med å oppdatere regnearket dit jevnlig, er det et kraftig nok verktøy til å ha en positiv innvirkning på innholdsmarkedsføringsarbeidet ditt. 

Tips: Google Sheets kan også brukes til å lage en oppgaveliste, noe som de fleste innholdsmarkedsførere stoler veldig på. Selv med en grunnleggende liste vil du alltid ha en klar ide om hva du trenger å oppnå. 

6. Google Alerts 

Google Alerts er et verktøy som gjør det enkelt å overvåke nettet for nytt innhold og nyheter. Google sender deg så en e-post en gang om dagen, eller uken, med et varsel om nøkkelord du har som interesse. Det er et verktøy som gjør det enklere å holde seg oppdatert på nyheter og nytt innhold uten å bruke masse tid på sosiale medier. 

For eksempel kan jeg angi Google Alert for mitt eget navn, og finne hva som kommer opp av nyheter og nøkkelord som gjenkjennes med mitt navn. Øverst på listen kan du se at bloggen min dukker opp først.

Skjermdump fra Google Alerts med eget navn

Hvis du er en innholdsmarkedsfører kan du søke på ting som ditt eget navn, merkevare navn, viktige bransjevilkår og andre konkurrenter. De vil kunne hjelpe deg å se trender raskere og kunne gi deg en fordel ved å være før andre med å legge ut på sosiale medier.  

7. Gmail

En stor del av jobben til en innholdsmarkedsfører er å komme i kontakt og holde kontakt med en rekke mennesker. Det kan være perioder hvor du vil bruke en god del tid på å dele et blogginnlegg fra en influenser, og siden en e-post er en av de beste måtene å gjøre dette på kan det være lurt å bli komfortabel med verktøyet. 

Det kan være mange måter å bruke Gmail på. En av de er ved hjelp av plugins, så den gjør akkurat det du skulle trenge. For eksempel hjelper WiseStamp med å lage en tilpasset signatur. Du kan også bruke dette med FollowUp.cc så du ikke glemmer å følge opp en viktig e-post relatert til innholdsmarkedsføringsarbeidet ditt. 

Du må ikke bruke Gmail som leverandør, men det kan anbefales på det sterkeste å gi det et nytt blikk om du er åpen for endringen. Med så mange ulike plugins å velge mellom, bør du klare å tilpasse innboksen din for å kunne dekke alle dine behov som innholdsmarkedsfører. Det kan muligens spare deg for mye tid og penger. 

Tips: selv om du foretrekker en annen epostleverandør til dine dagligdagse oppgaver, kan du fortsatt bruke Gmail til å gjennomføre mange aspekter av innholdsmarkedsføringsstrategien din. 

8. Google My Business

For store bedrifter trenger nødvendigvis ikke Google My Business å være en så stor avtale, men for litt mine bedrifter kan det være noe du ikke vil overse. Med dette verktøyet kan du enkelt få en gratis bedriftsoppføring på Google. På en mer positiv side gir dette deg muligheten til å gi en rekke informasjon, inkludert, men ikke begrenset til, telefonnummer, adresse og virksomhetskategori. 

Noen av fordelene ved å bruke dette verktøyet er:

– Muligheten til å få bedriften din frem til kunders interesse og vise hva du har å tilby.

– Muligheten til å gi lærdom om din bedrift til andre mennesker, basert på hva du velger å dele av informasjon.

– Bruke bilder for å vise frem hvordan din bedrift er unik. 

– Vise frem kundeanmeldelser.

9. Google Docs

Google Docs er ikke bare gratis, men det er ekstremt enkelt å ta i bruk. I tillegg er det mange funksjoner og plugins du kan eksperimentere med. For eksempel ved blogging kan Google Docs hjelpe med stavekontroll, korrekt ordtelling, enkelt legge inn skjermdumper eller andre bilder og enkelt kunne dele dokumenter med de du skulle ønske. 

En stor del av å være innholdsmarkedsfører er å produsere innhold. Hvis du bruker mye tid på å skrive sørg for at du er 100% komfortabel med verktøyet du bruker. Det finnes selvfølgelig mange andre verktøy der ute å bruke som for eksempel Microsoft Word, men gi gjerne Google Docs en sjanse først. 

10. Google Calendar

Google Calendar er et av de beste organisasjonsverktøyene blant profesjonelle markedsførere. Den har ikke alle funksjonene som er inkludert i noen av de verktøyene som koster penger, men det gir mer enn nok til å holde deg på sporet til enhver tid. Noen måter du kan bruke Google kalender på er lage arrangementer for viktige markedsføringsoppgaver, del tilgjengelighet med kollegaer og forstå bedre de ledige tidene på timeplanen da det kan hjelpe med å få mest ut av dagen.

Hvis du føler at du har mange oppgaver å utføre i løpet av en dag, kan det anbefales å se hva Google Calendar har å tilby. Det kan være en mulighet for at det forbedrer måten du allerede jobber på. 

Konklusjon

Kun 42% av B2B-markedsførere som hever at de har en sofistikert innholdsmarkedsføringsstrategi, sier selv at det alltid er rom for forbedring. Forbedring i alt fra søkeords undersøkelser som kan øke søkevolumet ditt til bruk av langhale søkeord i for eksempel blogginnleggene dine. 

Alle verktøyene som er nevnt ovenfor er gode verktøy utviklet av Google. Det er en selvfølge at noen er mer effektive og kraftigere enn andre, men hvert verktøy fortjener et nytt blikk. 

Dette blogginnlegget er en oversettelse av Neil Patels blogginnlegg «10 free google tools all content marketers should use». For den engelske versjonen besøk gjerne hans blogginnlegg på https://neilpatel.com/blog/10-free-google-tools-all-content-marketers-should-use/.

Skjermdump fra Neil Patels egen nettside

Comments (1) for post “10 gratis Google verktøy innholdsmarkedsførere bør bruke”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Comments (1)