Skip to content

Blogg om Digital Markedsføring / HR

Vurdering av IKEA sin nettbutikk

For vårt fjerde blogginnlegg har vi fått i oppgave å vurdere en nettside/nettbutikk av vår foreleser Karl Philip Lund. Under pandemien har jeg selv handlet mye over nett, noe jeg tror mange av oss har gjort. Ved å ikke kunne reise ut og alt av butikker stengt, har det dermed blitt veldig betryggende at mange har brukervennlige nettsider. Jeg har selvsagt også vært borti flere nettsider under pandemien enn før, og har selv innsett store forskjeller på nettsidene. Ved hjelp av 10 vurderingskriterier som er skrevet av INEVO skal jeg dermed vurdere IKEA sin nettside for dette blogginnlegget.

1. Førsteinntrykk

Forsiden til IKEA er svært oversiktlig ved første øyekast. Det gir et godt førsteinntrykk og gir en følelse av hjemmekos med alle bildene og inspirasjonen på forsiden. Øverst på nettsiden er det veldig oversiktlig og markert hvor du kan navigere deg. Ved siden av logoen finner du skille mellom produkter og rom. En enkel løsning tillater deg å enkelt søke på det du skulle vært på utkikk etter, og ikke minst ikonet helt til høyere del av forsiden som ser ut til å være knapper for kjøp du allerede har utført, din personlige side, produkter du kan legge i en ønskeliste og ikke minst hva du har lagt i handlevognen din. 

De legger også til store bilder som gir et inntrykk av hva du kan forvente av vår sortimentet. I tillegg har de bilder med inspirasjon for hvordan å bruke produktene. Videre er det stort og tydelig vist om de har tilbud, de opplyser også at det er for IKEA Family medlemskap, noe som også popper opp i et pop-up vindu når du først trykker deg inn på nettsiden. De gir gode tips til hvordan å friske opp et hjem uten å tømme lommeboken, og viser til lavere pris på produkter. Det som også er veldig fint er endringen av forsiden med inspirasjon til sesongen vi er i. Dette kan gjøre det enklere å finne frem til varer du skulle ønske i denne årstiden. 

Helt øverst på siden kan du klikke deg videre til åpningstider og varehusinfo. Med tanke på Corona-tiden vi lever i nå kan du også enkelt klikke deg videre til tiltak de gjør for at det skal være tryggere å handle hos IKEA. Alt i alt gir det som skrevet tidligere et godt førsteinntrykk med nok informasjon for å føle seg trygg på nettsiden, og ikke minst for at det skal være enkelt å finne frem til informasjonen jeg skulle trenge. Det gir ikke noe tvil på hvilken nettside jeg har klikket meg inn på, og hvis det er noe jeg ellers skulle lurt på så kan jeg gå helt nederst på forsiden. Her finner jeg videre informasjon om IKEA Family-medlemskap, hjelp, tjenester, hvilke sosiale medier jeg kan finne IKEA på, betalingsmåter de tillater og ikke minst mer om IKEA. 

Skjermbilde fra IKEAs nettside

2. Synlighet

Hvis du går på Google.no og søker på IKEA kommer naturligvis IKEA’s nettside opp som første valg. Dette gjør det enklere for å ikke måtte lete etter nettsiden, og ikke minst kan du også velge land etter hvor i verden du skulle bodd. 

Om du kun søker på for eksempel «møbler» vil dessverre ikke IKEA være noe sted å se på første siden av google søket. Søker du dermed opp «kommoder» vil du finne IKEA synlig som førstevalg av nettside med stort utvalg av kommoder. I Google shopping måtte jeg bla et par ganger før jeg fant en kommode hos IKEA, så hvis IKEA ønsker å være mer synlig her må de kanskje søke hjelp hos noen som vet hva de driver med. Det kan naturligvis være en endring av rekkefølge på hva som dukker opp hos Google etter hva du søker på. Jeg brukte ordet «møbel» og «kommode» da det falt naturlig for meg etter hva jeg selv pleier å dra til IKEA for. Det kan være lurt å være synlig på produkter eller kategorier nettbutikken fører. 

Skjermbilde etter «IKEA» søk på Google

3. Brukervennlighet

Som nevnt tidligere i dette innlegget er det enkelt å finne frem til produkter på forsiden. Du kan enten søke på det selv, finne inspirasjon eller skille mellom rom eller produkter. Ved å ha et skille mellom rom og produkter kan du enklere finnes frem til det du trenger. For om du kun er på utkikk etter noe til soverommet vil du finne alt du trenger der, isteden for å måtte bla gjennom hage og bad samtidig. Er du kun på utkikk etter et spesifikt produkt finner du også det enkelt, og det er et fint skille mellom dekorasjon, møbler eller senger. Trykker du videre på for eksempel møbler vil du få et valg mellom hvilke møbler du vil kan velge mellom. Hvis du da trenger stoler vil dette enkelt kunne finnes frem til. Brukervennligheten er også like god på en telefon. Du får like valg og kan enkelt klikke deg videre som nevnt ovenfor.

 

Skjermbilde fra IKEAs nettside

4. Kjøpsprosess

Når du legger en vare i handlevognen vil den veldig enkelt bli lagt til og i tillegg får du opp andre alternativer om det skulle være noe du har oversett eller mangler. Går du videre til kassen vil du få hjelp med alt av leveranse, betaling og ikke minst bilder som synliggjør hva du skal handle. Det er også enkelt forklart bytte og returrett, trygg handel og om du har tatt en god titt på forsiden allerede i forkant så har du også sett de forskjellige betalingsalternativene. Fraktkostnader eller hentealternativer vil du få så fort du taster inn et postnummer. Jeg personlig ville sagt det er en ganske smertefri og enkelt prosess. 

Skjermbilde fra IKEAs nettside

5. Hastighet/Teknologi

Personlig har jeg aldri opplevd nettsiden til IKEA som treg. Jeg kommer alltid ganske raskt gjennom det jeg vil se. Et tips for IKEA kan være å bruke Google PageSpeed Insight tool, som enklere kan hjelpe med å vise til hvor fort siden laster og eventuelle forbedringer. 

6. Kundetilfredshet

På forsiden kan du finne frem til noe IKEA legger til som kundegalleriet. Her kan du se brukere som selv har lagt ut sine bilder på Instagram av produktene de bruker fra IKEA. For mange kan dette hjelpe med å gi en tryggere kundeopplevelse da de kan se at mange andre er så fornøyde at de velger å dele det på sosiale medier. På hvert produkt kan du også finne vurderinger av produktet. Her er det da ikke mulighet til å legge igjen en kommentar, men da heller en vurdering av for eksempel om det er enkelt å montere til utseende. Denne vurderingen går fra 1 stjerne, som er lavest, til 5 stjerner, som er høyest. 

Skjermbilde fra IKEAs nettside

7. Trygghet

Ved første øyekast finner du som skrevet tidligere åpningstider og varehusinformasjon øverst på forsiden. Rett ved siden av kan du også da videre klikke deg frem til tiltak som gjør at det er tryggere å handle hos IKEA. På denne siden finner du blant annet Corona-tiltak, hvordan å handle på IKEA nå med tanke på at varehusene er stengt, de forklarer også at det er lengre ventetider noe som gir et inntrykk av hva å forvente om du har spørsmål eller befinner deg på en IKEA, og tiltak rundt levering av varer. 

Når du skal inn i vognen for å handle en vare er det også informert om trygg handel med SSL datakryptering. Alt dette er et bidrag til å føle seg tryggere på å handle hos IKEA. 

8. Kundekommunikasjon

Som nevnt så bruker IKEA et kundegalleri noe som kan vise til at de er flinke til å følge opp kundene sine. De har også sider som informerer om at de vet de kan være lengre tid å vente på blant annet kundesenteret, men betrygger om at de finner en løsning og kommer til deg med hjelp. 

Ved å søke meg inn på IKEA på Facebook kunne jeg dermed også se at mange kunder har gått til sosiale medier for å «klage» på varer eller bestillinger. Her er det også mange som sier det tar lang tid å komme i kontakt med kundesenteret, noe IKEA er klar over og prøver å opplyse til sine kunder på nettsiden. IKEA tar forsovet tak i disse kommentarene og svarer kunder tilbake for å prøve å finne en løsning. 

9. Priser/Utmerkelser

Som jeg personlig kan se finner jeg hverken noe priser eller bemerkelser på IKEA sine nettsider. Hvis IKEA har noe priser eller bemerkelser kan det være positivt å vise disse frem på nettsiden. 

10. Konsept og strategi 

Jeg ville tørt å påstå de fleste av oss vet at IKEA selger både møbler og mat. Ikke minst er de billigere enn mange andre konkurrenter da kunder kan montere disse møblene selv. Konseptet sett fra mitt ståsted er at de prøver å formidle gode kvalitets møbler til en billigere pris som du selv kan montere. 

Om du er førstegangs kjøper på IKEA og titter på nettsiden kan du tydelig se at de er møbelforhandlere. Det som dermed ikke kommer tydelig frem er at du selv monterer disse møblene, noe som kanskje kan være noe IKEA kan vurdere å implementere. De tilbyr også da på en annen side hjelp med montering for en pris. 

Sluttord

Personlig syntes jeg IKEA har en veldig fin og oversiktlig nettside. Alt du skulle trengt å lure på finner du ved å lete litt selv på nettsiden, men det er hverken vanskelig å navigere rundt eller handle hos IKEA. Det er fine og store bilder av produktene og ikke minst gir de alltid inspirasjon til hva og hvordan produktene kan brukes. De oppgir alltid priser, og du har flere alternativer på frakt, levering eller henting. For en person som er helt ny på denne nettsiden ville jeg tørt å påstå at de enkelt ville funnet frem og at den er veldig brukervennlig fra første besøk.

Kilder:

https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/

https://www.ikea.com/no/no/

No comments yet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Comments (0)