Skip to content

Blogg om Digital Markedsføring / HR

Networking 1.0.1 – ikke at jeg er proff enda

Jeg tar nå kurset «Networking basics», og ønsker gjennom dette innlegget å guide deg gjennom stegene i kurset med fokus på hva jeg tenker, lærer og kanskje også hvordan jeg går frem for å finne min egen mentor. Håper du ønsker å bli med på dette kurset gjennom meg. 

Bilde lånt fra First Rounds nettside

Lettlest og illustrativt 

Kurset er delt opp i moduler. For hver del av modulene får du en illustrasjon og positiv bekreftelse på at du gjør det bra og at du gjør fremskritt. Det gir en positiv følelse mens jeg gjør kurset og setter i gang en positiv loop av å ønske å fullføre og å begynne på neste for å fullføre den også. Det gjør hvert fall ikke kurset kjedelig og tungt. Videoene gir et illustrativt og enkelt forklarende bilde av hva du skal lære og få med deg. 

Fundamentet

Min profesjonelle identitet. Dette skal danne grunnlaget for resten av kurset og kanskje også min karriere. Hovedpunktet er at jeg er i gang med en sakte, men sikker, årelang prosess hvor jeg skal mestre overgangen fra student til profesjonell gjennom å bruke mentorer og danne et nettverk. 

Erfarne fjellfolk

Målet i begynnelsen blir å snakke med det jeg velger å kalle for «erfarne fjellfolk», i kurset og ellers kalles dem mentorer. De du snakker med eller ønsker å oppnå kontakt med har ofte erfaringer eller kjennskap du kan ha nytte å få vite om. De kan danne et virkelighetsnært bilde og gi en dypere forståelse for arbeidet og jobben. Gjennom samtalene kan jeg lettere danne egne svar på vanskeligere spørsmål som:

– Kommer jeg til å synes det er interessant selv når det blir slitsomt og tungt på jobb. 

– Kommer det jeg kan fra før til å bli tatt vel imot og blir mine ressurser akseptert og utnyttet godt. 

– Kommer jeg til å lære noe nytt og utvikle meg positivt. 

«Fjellfolkene», altså mentorene, velger en selv. Så det er viktig å velge de en ønsker å snakke med, og vite hvorfor en velger dem, fremfor å bare snakke med alle for å snakke med noen. Når det valget er gjort og jeg vet hvem jeg vil snakke med så er det 5 regler som gjelder, kall dem de 5 fjellvettreglene i nettverksbygging:

1. Empati: Setter meg inn i mentorens synspunkt.

2. Nysgjerrighet: Viser mentoren at jeg ønsker å lære. 

3. Takknemmelighet: Mentoren har tross alt gitt meg tid og nyttig informasjon. 

4. Relevans: Gir mentoren forståelse for hvorfor jeg har ønske om å snakke med dem. 

5. Respekt: Den gylne regel, mentoren er også en erfaren person som deler kunnskapen sin. 

Generelt sett handler det om å være oppriktig, ærlig og mottakelig i kommunikasjon med mentorer. 

LinkedIn – nettverksbyggingens Facebook 

Photo by inlytics | LinkedIn Analytics Tool on Unsplash

Nettverket utvikler seg over tid og kan plasseres i ringer rundt deg selv. Dine nærmeste er i den innerste ringen og i den ytterste blir dine kontakter mer og mer fremmede for deg, med en hel del ringer imellom. Før sosiale medier og internett var begrensningene i nettverket bestemt av hvem du kjente til og hvem de kjente igjen. I dag kan du nå hvem som helst hvor som helst gjennom internett og for eksempel LinkedIn. Målet blir ifølge kurset å bare starte med å knytte kontakt, selv om den første du tar kontakt med ikke er den perfekte personen så kjenner den personen kanskje noen som de kan hjelpe deg med å knytte kontakt med, og det kan hende at den er den perfekte personen. 

Det viktigste fra modul 2 blir å bare starte. Starte med å finne egnede mennesker å snakke med og sende dem en melding. Desto mer sikker du er på hvem du vil snakke med jo bedre kan du redusere søket og finne mer relevante mennesker. For eksempel å vite hvilket firma du er interessert i og at de har samme utdanningsbakgrunn som deg er en god måte å ha noe til felles og finne relevante folk å snakke med. 

Den fangende meldingen – clickbait ish?

Nei, ikke clickbait, da bryter du med de 5 «fjellvettreglene» jeg nevnte ovenfor. Bare gjør det enkelt og svar på hvem du er, hvorfor du tar kontakt og hva du vil. Sørg for å skrive navnet til den du skriver til, helst stavet rett, det samme gjelder hele meldingen. Om du velger å sende det som en melding på LinkedIn, e-post eller andre alternativer kommer an på flere faktorer. Mail er ofte ansett som mer personlig og er ofte den kommunikasjonsformen som prioriteres etter initial kontakt på for eksempel LinkedIn. En melding på LinkedIn er ofte ansett som mindre formell og det krever ikke at du har epostadressen til personen. 

Modul 3 vektlegger at du bare prøver å sende en melding til noen, lærer deg hva som funker for deg og bruker det. 

Koordinering av samtalen

Ikke risiker å miste samtalemuligheten ved å sende mange spørsmål frem og tilbake på for eksempel epost. Vær effektiv og på tilbudssiden, både med tanke på tilgjengelighet og for å imøtekomme den andres preferanser med tanke på om det skal være en telefonsamtale eller en videosamtale. Vær proaktiv og vær den som setter opp samtalen, sender lenka til samtalen eller er den som ringer. Da legger du ikke en ekstra oppgave på den du ønsker å få kontakt med. Det kan lønne seg å sende en invitasjon etter at tidspunktet er koordinert slik at det dukker opp i kalenderen deres automatisk. 

Modul 4 vektlegger dermed viktigheten av å være proaktiv, strukturert og fleksibel under planleggingen av samtalen. 

Den skumle samtalen?

Samtalene over telefon er ofte strukturert likt, og med tanke på denne typen er det primært fire hovedbolker den kan deles opp i. Første og siste krever ingen forberedelse da dette praktisk talt er som å ringe noen å si hvem det er og å avslutte samtalen ved å avslutte samtalen på en normal måte. Det kan lønne seg å begynne samtalen med hvem du var, å få bekreftet at tidspunktet fremdeles passer, å takke dem for at tiden passer og å spørre hvordan det går med dem før du fortsetter samtalen over i del 2. Overgangene mellom de fire hoveddelene kan styres av meg eller deg som ringer. Mellom del 1 til del 2 hvor du skal introdusere deg selv holder det med et spørsmål som «er det ønskelig at jeg forteller deg noe mer om meg selv?». Mellom del 2 og del 3 hvor du skal spørre og få svar kan du avslutte med et mer åpent spørsmål som «og med det som bakgrunn om meg selv så ønsker jeg å vite mer om deg og din bakgrunn til der du er i dag …». Du bør gjøre noe forberedelse med tanke på spørsmål til del 3 av samtalen, og til del 2 bør du ha en strukturert introduksjon om deg selv. 

Modul 5-7 vektlegger å være forberedt til samtalen. Identifiser de rette momentene og dersom du ønsker et målrettet svar så bør du holde deg til temaet så samtalen ikke sklir ut og hverken du eller mentoren vet hva den andre fikk ut av samtalen. Ingen samtale er identisk, men noe forberedelse gir begge partene noe positivt ut av samtalen. 

Oppfølgning og langsiktig kontakt

Ikke alle du snakker med er noen du kommer til å ha langsiktig kontakt med, men noen kommer til å bli en mentor på lang sikt og kanskje også personlige venner. De trenger ikke nødvendigvis å tenke på seg selv som en mentor for deg, men de kan raskt føle seg involvert og investert i din suksess når du lytter til dem, følger deres råd og snakker med dem om hvordan det går. Å sende en kort oppsummering, takkemelding og ønske om videre samtale kan være tilstrekkelig for å holde kontakten gående over år, selv med få meldinger i året. 

Alt i alt

Kurset var lærerikt og nyttig. Kommer definitivt til å kunne bruke dette selv, men kanskje en dag i fremtiden huske tilbake på denne tiden og dette kurset når jeg selv blir kontaktet av en student som ønsker å vite noe og synes jeg er en spennende person å snakke med for veiledning. Kanskje jeg da lettere kan bistå. Jeg skal nok prøve meg frem på å sende noen ulike personer meldinger siden jeg begynner å vite hvor jeg vil ende når jeg er ferdig med studiet, kanskje de jeg får kontakt med kan gi meg nyttig innsikt i hva jeg kan forvente meg i ulike arbeidsplasser og hva jeg eventuelt bør jobbe litt ekstra med før tiden kommer at jeg skal ut i jobb. 

No comments yet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Comments (0)