Skip to content

Blogg om Digital Markedsføring / HR

Nespresso – et forbilde

Bilde lånt fra Nespressos nettside

Aldri før har det vært viktigere for oss som samfunn å bli mer bærekraftige og miljøvennlige. For å sikre like goder for de i fremtiden som vi har i dag. Det finnes allerede mange bedrifter og individer som gjør en reel innsats her, men jeg skal fokusere mer på Nespresso sitt bidrag i det hele. Nespresso er en bedrift som er stolte over å selge en god kopp med kvalitets espresso, og de tar gode grep i sin helhet for å være en mer bærekraftig bedrift. Forbrukernes krav til bedrifter for å ta mer ansvar over miljøet er økende, og Nespresso har planer om å lede dette markedet med et godt eksempel. Målet mitt med dette innlegget er å kunne vise på hvilke måter Nespresso kan være et forbilde for andre bedrifter ved å bruke ressursene de har til fordel for miljøet og kloden vår. Hvis du lurer på hva bærekraftig utvikling er, les gjerne mitt tidligere innlegg her.

Karbonnøytralitet

Som mange av oss vet så er klimaendringer en realitet, og vi er avhengige av å kunne gjøre endringer i samfunnet i dag for å sikre en god fremtid til de som kommer etter oss. Som selskap har Nespresso store ambisjoner for de fremtidige årene, og de har forpliktet seg til å sørge for at hver kopp med kaffe de selger skal være karbonnøytral innen 2022. 

Allerede i 2017 klarte de å oppnå karbonnøytralitet i selve forretningsbedriften, men nå fokuserer de videre på utslipp som kommer fra forsyningskjeden og produktets livssyklus. Stegene de tar videre for å kunne nå målet er sammensatt. Et tiltak er reduksjon av karbonutslipp i operasjoner, som vil si at de skal plante flere trær rundt kaffegårdene der de får sin kaffe. Et annet tiltak er at de vil investere i høykvalitets kompensasjonsprosjekter for å støtte bevaring og restaurering av skog, og kunne iverksette rene energiløsninger i lokalsamfunnene der kaffebønnene dyrkes. 

Aluminium

I 2020 brukte Nespresso 80% resirkulert aluminium til å lage kaffekapsler. Dette var enda en milepæl i Nespressos reise for å kunne minimere avfall og maksimere gjenbruken av materialet. De har dermed satt seg selv et mål om at i slutten av, 2021, skal de bruke resirkulert aluminium på hele utvalget av kaffekapslene de har. 

Photo by Jesper Brouwers on Unsplash

For mange av oss er det kanskje ikke åpenbart at alt materialet på jord ikke kan resirkuleres mer enn en gang. Aluminium på en annen side er det mest resirkulerbare materialet som finnes, og kan resirkuleres til det uendelige uten å miste egenskapene sine. Det krever 95% mindre energi å resirkulere aluminium enn det kreves for å produsere nytt. For Nespresso hjelper aluminium å holde kaffen frisk og beskytte aromaer som er i kaffen. Det gir også en perfekt barriere mot oksygen, lys og fuktighet. Det er dermed ingen tvil om hvorfor Nespresso velger dette materialet for å lage sine kaffekapsler.

Resirkuleringsinnsats

Om du selv har handlet kaffe på en Nespresso boutique så har du kanskje fått med deg at betjeningen alltid tilbyr gratis resirkuleringsposer. Disse er grønne og her skal du kunne legge brukte kaffekapsler for å enklere kunne resirkulere dem. Personlig hadde jeg ikke opplevd en annen butikk som gjør dette. Ved kjøp av egen kaffemaskin og kaffekapsler fikk jeg en god innføring av betjeningen på hvordan å resirkulere brukte kaffekapsler, og ikke minst hvor enkelt det var å kunne levere denne posen tilbake til butikken. 

Nespresso har gjort en stor innsats for å kunne tilby gode resirkuleringsalternativer og hadde i 2020 nådd en global gjenvinningsgrad på 30%. I USA har de et gjenvinningssamarbeid med United Parcels i 48 stater og har over 88 000 leveringspunkter. I Singapore får kunder 10% avslag på Quan Fa Organic Farm for å gjenvinne sine kaffekapsler, og i tillegg bruker denne gården kaffegrut som kompost til grønnsakene deres. Denne kaffegruten som blir gjenvunnet blir også brukt i Argentina i et rekreasjonssenter for ungdom med lærevansker. Her lærer de å lage kompost for å dyrke økologiske grønnsaker. Mange andre land som Australia, Sveits og Frankrike har også gode løsninger på gjenvinning av kaffekapslene. Til sammen har de over 100.000 innsamlingspunkter i 53 land. 

Sluttord

Nespresso har tatt grep gjennom hele syklusen av hvordan bedriften opererer. Fra starten av produksjonen fokuserer de på karbonnøytralitet, noe som hjelper med de store CO2 utslippene en bedrift som dem selv kan ha. I selve emballasjen av produktet har Nespresso valgt materialer som er resirkulerbare og miljøvennlige, derunder aluminium for å beskytte kaffen, men også papp for å holde kapslene samlet. For å følge opp bruken av aluminium og kunne gjenvinne det, setter de også opp gode resirkulerings alternativer til kunder av Nespresso. De gjør det enkelt for oss som forbrukere å resirkulere, og visse steder kan vi også få goder av dette i form av rabatter. Nespresso tar grep for egne CO2 utslipp i produksjon, bruker resirkulert materiale og gir enkelt tilgang for kunder å levere tilbake brukte kapsler. På denne måten kan de vise at de har en gjennomtenkt plan for hele syklusen av produksjon, salg og deretter gjenvinning. Dette gjør Nespresso til et godt forbilde for andre bedrifter og viser veien på at bærekraft kan implementeres i sin helhet i en bedrift. 

Kilder:

https://www.unreservedmedia.com/nespresso-sustainability-sustainability-every-exquisite-cup-coffee/

https://www.nespresso.com/no/no/our-choices/baerekraftig-kaffekvalitet/gjenvinning-av-aluminium

No comments yet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Comments (0)